woensdag 21 augustus 2013

Stap 4: ROOMBOTER in plaats van halvarine

'Mam, gaan we nu roomboter gebruiken?' vraagt mijn dochter.
Ze heeft op mijn verzoek het kookboek van dr. Houtsmuller eens doorgesnuffeld, op zoek naar recepten die ze wel lekker vindt. Over het algemeen lijken haar de recepten niet erg smakelijk, maar er is toch wel wat blijven hangen, gezien deze opmerking.
Dr. Houtsmuller adviseert alleen roomboter op je brood te smeren. Ik ben er wat huiverig voor om dit advies op te volgen. Roomboter bevat veel verzadigde vetten en in mijn hoofd staat het zinnetje VERZADIGD VET = ONGEZOND met hoofdletters opgetekend. Maar als ik dan wat rondneus op internet en bedenk wat ik nog meer aan informatie in mijn hoofd heb, dan zijn er ook andere overwegingen latent aanwezig.
  • uit onderzoek is gebleken dat verzadigd vet minder ongezond is dan men denkt
  • een onderzoeker van de universiteit Groningen betoogt dat inwoners van Afrika, die gewend zijn om veel vlees te eten, zeer gezond zijn. Hoewel het vlees verzadigde vetten bevat, is het veel gezonder dan ons vlees omdat deze dieren niet met 'kunstvoer' gevoed worden, maar natuurlijk voedsel eten.
  • grasboter - dat is roomboter die gemaakt wordt met melk uit de periode dat de koeien veel buiten lopen en gras eten - bevat meer onverzadigde vetten dan 'gewone' roomboter
  • roomboter bevat nauwelijks caseïne en lactose
  • problemen aan hart- en bloedvaten ontstaan niet zozeer door cholesterol of verzadigd vet, maar door kleine ontstekingen, waarop cholesterol zich 'vastzet'.
  • Margarine en halvarine worden gemaakt van plantaardige olie, die van zichzelf vloeibaar is. Om dit tot een smeerbaar product te maken worden o.a. stoffen toegevoegd (E-nummers). De fabrieksbewerking zorgt voor het ontstaan van schadelijke transvetzuren.
  • in roomboter zitten van nature de vitamines A, D, E.
Ik heb de bronnen bij bovenstaande overwegingen niet weergegeven. Dat zal ik op een later tijdstip nog doen. Voor dit moment is het voor mij voldoende om een omslag te maken en over te gaan op roomboter. Ik blijf enige reserve houden omdat het een melkproduct is, maar als je moet kiezen tussen zeer bewerkte plantaardige 'boter' en de meer natuurlijke roomboter, kies ik nu toch voor het laatste.
Daarbij wil ik nog wel vermelden dat wordt aangeraden om roomboter in de kleinst mogelijke hoeveelheid te gebruiken!
Een nieuwe stap is gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten