maandag 26 augustus 2013

RECEPT: Energiereep van noten, dadels en cacao

Die speltkoekjes uit mijn vorige blog werden goed onthaald door mijn kinderen. Helaas zijn 10 koekjes best wel snel op, in een gezin van 5 personen. Ik besloot direct een tweede, dubbele portie te maken om de koektrommel wat langer te vullen. Op zoek naar vervanging voor roomboter stuitte ik op de tip om 100 gram roomboter te vervangen door 10 gram chiazaadjes en 90 gram water. En laat ik die chiazaadje nu net in huis hebben! Ik heb bij mijn tweede experiment de helft van de boter vervangen door chiazaadjes met water. Qua structuur en bakproces gaf dat geen probleem. Maar toen het op proeven aankwam viel dit recept door de mand. De kinderen vonden het helemaal niet lekker meer. Ik denk dat de smaak van de roomboter behoorlijk bijdroeg aan de oorspronkelijke smaak van de koekjes. De chiazaadjes-met-water zijn vrij smaakloos. Ik denk dat in het nieuwe recept de smaak van het volkorenspeltmeel te sterk naar voren kwam. Helaas.... na zelf een aantal koekjes opgesmikkeld te hebben - ik vond de smaak nog 'te doen'- is de rest van de koekjes om mijn bestwil bij het afval beland.

Om de frustratie over dit mislukte projectje te verminderen ging ik direct op zoek naar een waardig vervangend tussendoortje en dat heb ik ook gevonden op de website van Focusonfoodies. Gelukkig viel dit wel in de smaak. Het is zuivelvrij, suikervrij en granenvrij. Het bevat veel energie en gezonde voedingsstoffen. Je hebt er geen oven voor nodig. Ik heb het recept iets aangepast. De onderstaande hoeveelheid is voldoende voor 4 repen. Ik bewaar ze in de vriezer en geef ze mee als tussendoortje op school.

Ingrediƫnten
  • 100 gram dadels, ontpit
  • 40 gram hazelnoten
  • 3 afgestreken eetlepels cacaopoeder (rauw, ca.25 gram)

Bereidingswijze
  1. Maal de noten fijn in een keukenmachine.
  2. Snij de dadels in vieren om de keukenmachine niet teveel te belasten.
  3. Doe de dadels en de cacao bij het notenmengsel en vermaal tot je een fijn mengsel hebt.
  4. Bekleed een bakje met bakpapier en druk het mengsel daarin goed aan (ca. 1 cm hoog)
  5. Laat het mengsel ca. 30 minuten in de vriezer hard worden en snij het in stukken.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten