vrijdag 23 augustus 2013

De zoektocht naar ZALM - EINDELIJK RESULTAAT

Na enkele teleurstellende ervaringen met diepvrieszalm heb ik contact gezocht met producent Queens. Ik heb gevraagd of men kon verklaren waarom de smaak van diepvrieszalm zo afwijkt van die van verse zalm uit de koeling. En ik heb een heel serieuze reactie teruggekregen. De medewerker had zelf de proef op de som genomen en had volgens de bereidingswijze op de verpakking diepvrieszalm klaargemaakt. Hij had daar foto's van genomen en deze bij de mail gevoegd. HULDE voor Queens, voor deze serieuze benadering. Ik vat even samen wat de oorzaak kan zijn van een minder lekker smakende diepvrieszalm (uit de oven).
  • Als de portie vis wat dikker is, heeft hij wat extra gaartijd nodig, maar niet de dubbele tijd, want dan droogt hij teveel uit.
  • Je kan de zalm met wat kruiden/zout in een ovenschaal leggen. Eventueel met een scheutje olie erover. Als je dit afdekt met aluminiumfolie zal het langer duren voor de zalm gaar is.
  • De wilde Alaska zalm is veel steviger van structuur dan de (bijvoorbeeld Noorse) kweekzalm. Dit komt omdat de Alaska zalmen lange afstanden zwemmen in de Pacifische zee voordat ze weer terug gaan naar de geboorteplek waar ze vandaan komen in de rivieren in Alaska. De Noorse kweekzalm hoeft veel minder inspanning te doen .Deze worden gekweekt in kooien in zee.
  • De wilde Alaska zalm is veel minder vet dan de Noorse kweekzalm zodat deze “droger” is zeker als je de zalm te lang gaard.
  • De wilde zalm kan een ziltige bittere (na)smaak hebben. Dit is  iets product eigen en komt vooral naar boven wanneer de vis te lang is gegaard, maar kan ook komen omdat de zalm in aanraking is geweest met afdekkend aluminiumfolie,waardoor je een soort ijzersmaak krijgt.
Ik kreeg het advies om eens de Noorse kweekzalm uit de diepvries klaar te maken. De kosten zou Queens me vergoeden. Vandaag heb ik de kweekzalm klaargemaakt. Deze was inderdaad qua structuur al veel losser dan de wilde zalm. En toen hij gaar was proefde ik dezelfde soort smaak als die van verse zalm. Heel goed te eten dus! Voorlopig is mijn zoektocht naar voordelige zalm ten einde.

        And the winner is.....


          
    KWEEKZALM uit NOORWEGEN
Voor zover ik weet is deze zalm zowel van het merk Queens als van het merk AH verkrijgbaar. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten