vrijdag 30 augustus 2013

RECEPT: ONTBIJTKOEK - zonder zuivel en suiker

Ik grasduin vaak rond op websites en blogs van creatieve keukenprinsessen, op zoek naar gezonde maaltijden en snacks. Nu heb ik al een suikervrije ontbijtkoek gebakken met een recept van de website van Jacoline, maar ik heb besloten nog een stapje verder te gaan en ook de gluten en zuivel eruit te laten.

Ingrediënten
  • 250 gram Schär Mehl
  • 200 ml soyamelk
  • 1 ei
  • 100 gram honing
  • 2 eetlepels appelstroop
  • 2 theelepels baksoda
  • snuf zout
  • 2 eetlepels koek- en speculaaskruiden

Cakevorm, ca. 20 cm

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Mix de ei, appelstroop, soyamelk en honing met de mixer op middelmatige stand.
  3. Voeg de meel beetje bij beetje toe en mix het tussendoor.
  4. Mix tot slot het zout en de baksoda erdoor.
  5. Giet het mengsel in de ingevette cakevorm.
  6. Bak de ontbijtkoek in het midden van de oven ca. 50 minuten.

(ik zet hem dan zelf op 45 minuten en check met een satéstokje of de binnenkant voldoende gaar is).

En dan nu het resultaat:
Wat me opviel is, dat met het toevoegen en mixen van de baksoda, de substantie steeds wat taaier leek te worden. Ik heb er wat extra water aan toegevoegd, mede omdat het geheel omhoog en bijna mijn mixer in kroop, maar dit hielp maar voor even. Dat gebrek aan vloeibaarheid is er waarschijnlijk de oorzaak van dat het resultaat wat wegheeft van een vriendelijke rotsformatie. Hij is niet overal evengoed gerezen.
En dan nu de smaaktest. Ik had goede hoop, maar helaas is dit weer een van mijn mis-baksels. De buitenkant ziet er niet verkeerd uit, maar de binnenkant is he-le-maal niet gerezen en is één plakkerige brij. De smaak is niet verkeerd, maar door de plakkerigheid is hij bijna niet te eten.
Glutenvrij meel heeft weinig of geen mogelijkheid om te rijzen. Dat heb ik maar weer eens bewezen.

Ik heb nog wat op internet rondgekeken op zoek naar een verklaring voor dit slechte resultaat. Nu blijkt dat baksoda al direct begint te werken, zodra het in aanraking komt met een zuur  (= bv. karnemelk, kwark, citroensap, honing, cacao, vruchten, rietsuiker) en dat verklaart natuurlijk die toenemende plakkerigheid. Het bakgerecht moet na toevoegen van de baksoda weinig meer geroerd worden en zo snel mogelijk de oven in. Tja, dat is bij mij dus juist niet gebeurd!

1 september 2014
Op zoek naar een recept voor een tussendoortje dat past binnen het Houtsmullerdieet kom ik bij mijn eigen blog uit. We zijn nu 1 jaar verder. Inmiddels kijk ik wat anders aan tegen de ingrediënten uit het bovenstaande recept. Schär Mehl is geen volkorenmeel. En volkorenmeel heeft de voorkeur vanwege de lagere glycemische index. Soyamelk koop ik nooit meer omdat mijn dochter de smaak van soya niet zo lekker vindt. En af en toe lees ik berichten over soyaproducten die niet zo positief zijn. Mijn pakje baksoda heeft inmiddels de 'best before' - datum overschreden, maar als ik wat google op internet zie ik dat baksoda heel lang bewaard kan worden. Dan waag ik het er maar op met mijn oude baksoda. Hier komt het recept a la 2014.


Ingrediënten
  • 250 gram volkoren speltmeel
  • 200 ml rijstmelk
  • 1 ei
  • 100 gram honing
  • 2 eetlepels appelstroop
  • 2 theelepels baksoda
  • snuf zout
  • 2 eetlepels koek- en speculaaskruiden

Cakevorm, ca. 20 cm

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Mix de ei, appelstroop, rijstmelk en honing met de mixer op middelmatige stand.
  3. Voeg de meel beetje bij beetje toe en mix het tussendoor.
  4. Mix tot slot het zout en de baksoda erdoor.
  5. Giet het mengsel in de ingevette cakevorm.
  6. Bak de ontbijtkoek in het midden van de oven ca. 50 minuten.

Tips:
  • De appelstroop liet zich niet goed mengen, in het eindresultaat proef je daarom soms stukjes waar wat meer appelstroop in zit, dus... zorg dat je de appelstroop goed vermengd, vóórdat het meel erbij komt.
  • De baksoda heb ik helemaal op het eind toegevoegd. Toen stond het bakblik al ingevet klaar en de oven was voorverwarmd. Ik had wat meer baksoda genomen omdat volkorenmeel zwaarder is en misschien anders niet zo goed rijst. De baksoda heb ik in een minuutje snel door de rest gespateld. Dit keer werd het geen taai goedje en kon ik het snel en makkelijk in de bakvorm gieten.
  • Ik heb de oven eerst op 45 minuten gezet, daarna gecheckt met een satéstokje of het gaar was (dan komt het stokje helemaal droog uit de koek).

En dan nu het resultaat:
Dit ziet er wel wat geloofwaardiger uit dan mijn vorige probeersel. En de smaak? Het houdt het midden tussen ontbijtkoek en kruidkoek, smaakt niet te zoet, en werd binnen het gezin gelukkig wel gewaardeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten